Een magneetplek is een plek in huis waar spullen naartoe worden gezogen.
Zo belandt er een (ongeopende) brief op de tafel, de volgende huisgenoot zwiert er een reclameblaadje bij, daarna volgt er nog een lege batterij, een rekkertje, tekening, een eenzaam kleurpotlood, een kapotte balpen en een brillendoos…
Zo een magneetplek is een verzameling van:
uitgestelde beslissingen: gooi ik dit nu weg of houd ik het nog even bij? Ga ik die reclamefolder lezen of gooi ik hem meteen bij oud papier? Die tekening van kind A, gaat die aan de muur of mag die al weg? Die rekening betaal ik morgen.
Spullen die geen vaste plek hebben: lege batterijen, waar moeten die eigenlijk? Rekkertjes liggen doorheen heel het huis verspreid. Die 5 brillendozen liggen ook overal en nergens.
Uitgestelde taken: onbetaalde rekeningen, in te vullen formulieren, een voorschrift voor medicatie, te klasseren documenten, ...
Deze plekken hebben wel wat nadelen …
Het ziet er rommelig uit
Het zorgt voor discussies en frustraties
Het zuigt nog meer rommel waardoor de drempel om deze, hoger wordende stapel aan te pakken, steeds groter wordt
Hoe pak je het aan?
Probeer niet alle magneetplekken op hetzelfde moment aan te pakken, maar begin met diegene waar je je het meeste aan stoort.
Spit heel de stapel door en maak over alles meteen een beslissing: - Kapotte dingen: meteen in de vuilbak - Folders, reclame: meteen lezen of meteen bij papier en karton. Als je merkt dat je deze amper leest, kies je best voor een Nee/Nee-sticker op je brievenbus, zodat je geen reclame meer krijgt. Je kan deze stickers meestal gratis krijgen in het gemeentehuis. - Onbetaalde rekeningen: zoek hier een vaste plaats voor, in de buurt van je bureau of laptop (DAAR waar je ze gaat betalen, DAAR moet je ze opbergen!)
Alles wat hier op deze plek lag heeft wellicht nog geen vaste plaats, dus zoek een logische, vaste plek voor alles dat je wil bijhouden.
Als het wél al een vaste plaats had, dan was deze wellicht té ver uit de buurt van de magneetplek of de plek waar het object gebruikt werd. Zoek nu dus een logische opbergplaats: dat wil zeggen dat ze binnen een aantal seconden en met maximum 2 handelingen opgeborgen moet kunnen bereikt worden. Als je eerst naar een andere kamer moet wandelen, dan een kast moet opentrekken en dan nog het deksel van een doos moet heffen, dan heb je te veel handelingen en is deze plek niet logisch. Door spullen te ver op te bergen van de plaats waar ze gebruikt worden, zo ontstaan magneetplekken en rommelhoopjes. Het kost ons dan te veel moeite en tijd om ze op de juiste plaats te leggen.
Houd deze plek vanaf nu volledig leeg. Het is heel normaal dat dit de eerste dagen nog niet lukt, ga dan elke avond terug door het stapeltje en herhaal de vorige stappen. Na een tijdje zal het wél lukken om deze plek leeg te houden en zal het zelfs een doorn in het oog worden, zodra er nog eens iets zou belanden.
Zorg voor verticale stapels, in plaats van horizontale. Een horizontale stapel is zeer uitnodigend om nog andere zaken boven op te gooien. Maar als je bijvoorbeeld een aantal kaften verticaal naast elkaar zet, is het veel eenvoudiger om documenten, papieren en rekeningen op de juiste plaats te steken. Je moet er maar de juiste kaft uit halen, in plaats van een hele stapel door te spitten en op te heffen om ergens bij te geraken. Je hebt ook een zeer duidelijk beeld en overzicht van wat je waar hebt liggen. Dit werkt zeer efficiënt voor administratie, maar ook voor kleren, (keuken)handdoeken, enveloppes en briefpapier,...
Zodra je deze eerste plek hebt aangepakt, kan je naar de volgende gaan en de vorige stappen herhalen.
Mijn allergrootste tip is en blijft steeds: om eerst zeer grondig je huis volledig te minimaliseren.
Niet één keer, maar verschillende keren. In fasen. Want tijdens de tweede en derde ronde kunnen er nog steeds vele dingen weg, waar je de eerste keer nog niet klaar voor was om los te laten.
Daarna wordt het zo veel gemakkelijker om vaste en logische plaatsen te vinden voor alle objecten. Het is veel eenvoudiger om spullen een vaste plaats te geven, als je al wat meer ruimte hebt kunnen vrijmaken.
Je huisraad een aantal keren minimaliseren kost tijd.
Maar het kost minder tijd en minder frustraties dan de rest van je leven te blijven 'opruimen' (lees: spullen verplaatsen) en achter de feiten aan te lopen.
Succes!