Zoeken

5 tips tegen uitstelgedrag

Ik kom ze tegen in alle kleuren en maten: mensen met uitstelgedrag.

Ze komen overal voor en kunnen het dikwijls ook goed verstoppen.

Als jij last hebt van uitstelgedrag bij het opruimen, dan kunnen deze tips misschien goed van pas komen!

Je bent niet alleen.



1) Baken taken zo klein mogelijk af


Vaak beginnen we ergens niet aan en stellen we uit omdat we denken erg lang bezig te gaan zijn met een klus.

Ga dus niet een hele maand zeggen: 'Ik zou die berging eens moeten opruimen...'.

Die taak is veel te groot en gaat steeds vooruit geschoven worden.

Ga eens IN die berging staan en kies één plank of één lade of één doos uit die je dan die dag kan opruimen.

Zo weet je dat je niet erg lang zal bezig zijn met deze taak en is de kans ook groter dat je er effectief aan begint.



2) Zet een timer


Dit is een variant op de tip hierboven. Vind je het nog steeds moeilijk om gestart te geraken, ook al heb je je taak klein afgebakend? Zet dan een wekker op 10 - 15 minuten en ga zo lang opruimen op de plek waar je iets gedaan wil krijgen.

Zo weet je nog beter dat je niet de hele dag bezig zal zijn of erg moe zal zijn na deze klus.

Je kan dan als je wekker afloopt zelf kiezen om te stoppen of verder te doen, misschien ben je ondertussen wel helemaal in een opruim-flow geraakt!



3) Motion before emotion


Probeer deze zin zoveel mogelijk te herhalen als je jezelf weer eens betrapt op het uitstellen van een taak:

'MOTION BEFORE EMOTION'.

Of in het Nederlands: eerst ACTIE, dan pas een goed GEVOEL!

Dat is ook zo met sporten of in de tuin werken of die taak die je dus al maanden uitstelt.

Je gaat niet plots vanzelf zin krijgen om in actie te schieten. Schiet eerst in actie en daarna kan je genieten van een goed en voldaan gevoel!



4) Schakel afleidingen uit


De kans is groot dat de taak die je uitstelt geen favoriete bezigheid van jou is.

Helemaal oké want we kunnen niet alles graag doen natuurlijk.

Maar des te meer kans dat je tijdens het uitvoeren van die vervelende klus ook sneller afgeleid geraakt.

Zorg dus dat je GSM op stil staat en dat er niet te veel andere prikkels of afleidingen zijn, zodat deze taak ook niet onnodig langer gaat duren omdat je aandacht steeds wordt weggehaald.



5) Wees bewust van wat je denkt en (niet) doet

Zorg dat je bewust kan waarnemen wanneer je aan het uitstellen bent, zodat je ook op tijd kan ingrijpen.

Denk na waarom je een bepaalde taak aan het uitstellen bent. Dat kan dikwijls interessante inzichten brengen en met het juiste omdenken kan je die (foute) gedachten en redenaties zelfs uitschakelen!

Bijvoorbeeld: ik stel deze taak uit omdat ik denk dat ... - er veel tijd zal in kruipen

- ik het niet ga kunnen

- ik niet weet hoe er aan te beginnen

Daag jezelf uit en ga je taak eens timen, schakel hulp in van iemand die kan helpen, ... zoek naar oplossingen om de taak tot een goed einde te brengen.



Heb jij zelf nog goede tips om uitstelgedrag aan te pakken?

Ik hoor ze graag via britt@ontwar.be



Succes!